|
|||||
Contact: d i e t e r b r u l s @ g m a i l . c o m |
|||||
|
|||||
Week 4 |
|||||
|
|||||
|
|||||
Zondag 31 januari 2021 | |||||
Aflevering 131 [327] | |||||
'Beste koffiedrinkers, Alle koffietentjes op het Museumplein zijn al enige tijd dicht, maar toch gingen er weer een aantal van jullie, die zich vaak realisten noemen, daar koffie drinken. Jullie demonstreren voor vrijheid terwijl jullie niet in jullie vrijheid gehinderd worden. Jullie eisen het recht van demonstratie op, terwijl jullie dat hebben. Zouden jullie het niet hebben, dronken jullie je koffie thuis. Zonder een onvertogen woord. Demonstreren voor vrijheid dat doen mensen in Belarus, in Rusland, in Polen. Landen waar je als je je demonstreren koffie gaan drinken noemt, gefouilleerd wordt of je ook wel koffie bij je hebt. En zo niet ga je de bak in. En zo ja, wordt koffie als een staatsvijandelijke vloeistof bestempeld en ga je ook de bak in. En die bak is geen bakkie doen. Dus blijf nou thuis zodat de koffietentjes op het Museumplein snel weer open kunnen. Kom dan maar eens terug, wisten jullie trouwens dat het niet alleen een plein is maar dat er heel leuke museums om heen liggen? Met koffie. Want zonder koffie geen museums en zonder museums geen museumplein.' |
|||||
Links - Sleaford Mods in Titel Thesen temperamente (TTT) over het kapitalisme, Johnson, dat er niest glorieus is aan Engeland waar het naar visafval opgebakken met spek ruikt. |
|||||
Zaterdag 30 januari 2021 | |||||
Aflevering 130 [326] | |||||
Bijsluiter: AstraZeneca is een prima vaccin Nou loop ik wel te schoppen tegen het AstraZeneca-vaccin, maar je moet de werkzaamheid ervan natuurlijk wel in perspectief zien. Het zomaar met Pfizer en Moderna vergelijken is niet helemaal eerlijk, dat is iets als zeggen dat Ajax het toch veel slechter doet in de competitie dan vorig jaar, zonder erbij te vermelden dat dit jaar wel opeens Manchester United, Bayern Munchen, FC Barcelona en Milaan in de Eredivisie meedoen. Toen de werkzaamheid van de eerdere vaccins werd gemeten was er geen Britse, Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse variant. Nu wel, dus logisch dat het slechter uitvalt. Het enige verschil ligt daarin dat het minder beschermt tegen lichte corona, het werk van een weekje het bed houden maar prima tegen de versie van op sterven liggen in de IC (hoe goed de 'betere' vaccins het op dit gebied doen is ook niet helemaal duidelijk). Het vaccin helpt in ieder geval meer tegen de overdracht van het virus dan de avondklok, school-, winkel- en horecasluiting bij elkaar. Goed, het helpt iets minder om jezelf ervan te vrijwaren, maar wel om de maatschappij ervan vrij te waren en daar wordt jij uiteindelijk ook beter van. Kom maar op met die prik. Je mag me er midden in de nacht voor bellen.
De kaart in mijn hand is uit een oud waarzeggerskaartspel. Het is de kaart voor 'Hoop'. |
|||||
Vrijdag 29 januari 2021 | |||||
Aflevering 129 [325] | |||||
Het was gedichtendag* 'Pas als ze dood zijn, ontstaat de behoefte aan dichtkunst,' is een juiste omschrijving voor Nederlanders en poezie. Ik geloof dat het Jean Paul Rawie was die dat zei, althans woorden van gelijke strekking. Engelsen, Fransen, Duitsers, het kost ze geen moeite om een gedicht te reclameren. Nederlanders kunnen hooguit een rijmpje van Herman Finkers opzeggen. Men heeft niets met poezie in dit land, de aard is hier niet dichterlijk. Slijk en drek en eeuwig poetsen zetten niet aan tot de magie van het woord en daarbij, men heeft al een woord: dat Gods. Tot ze dan sterven. Dan moet Vasalis de vaseline zijn tegen het schuren voor dat wat niet in woorden gevat kan worden.
*] - Gedichtendag was het gisteren. De hele week is het nog Poezieweek. |
|||||
Donderdag 28 januari 2021 | |||||
Aflevering 128 [324] | |||||
Een week BN'er-loze talkshows (Of: Waarom mensen zich niet gehoord voelen)
1. Dagelijks worden we door de tv overgoten met steeds weer dezelfde gezichten. BN'ers waarvan we niet eens meer weten waarom we ze kennen moeten, waarom ze bekend zijn. Wat ze kunnen, waar ze in uitblinken is ons onduidelijk. Deels is het zelfs overerft BN'erschap. Hele dynastieen nietszeggendheid ontstaan (Elke generatie zijn eigen Andre Hazes), waar je vroeger nog iets zelf goed moest kunnen. De zoon van de goochelaar tovert zich als specialist uit de hoed. Maar de mens in de straat die dankzij sociale media zich ook exposeert, toch plots ook iets kan en zich uniek voelt, die blijft toeschouwer en wordt niet gehoord. Wat ze ook doen, ze horen niet bij dat uitgelezen clubje. Die wereld van voor alles inzetbare nietskunners waar zij, hoe ze ook hun best doen, slechts naar kijken mogen, die wereld die hun negeert. Warhols 15 Minutes of Fame is hen ontzegd.
2. En hun tafels praten door met meer dan een gast en als het niet past zijn ze bij henzelf te gast. We hebben de omroepsters uitgebannen dus vertellen ze ons in de talkshows wat we morgen kunnen zien en wat de maker dacht toen hij een vervolg op een remake van een oud programma met zijn moeder maakte. Als de volgende generatie de Mols allemaal niet kunnen zingen, zo saai zijn als de neten, eruitzien als recent geplukte bavianen met de uitstraling van hun rode kont en nog minder kunnen dan een betonblok dan nog zullen ze tv-shows presenteren.
Slaat een programma aan, gaan we het seizoen erna taarten bakken met bekende Nederlanders, slaat een programma niet aan dan gaan we het het volgende seizoen nog eens duikplankspringen maar dan met bekende Nederlanders. Is niemand geinteresseerd gaan we het seizoen erna taarten bakken op duikplanken. Met bekende Nederlanders. Dat een presentator van een talkshow per ongeluk zichzelf te gast heeft, is nog de grootste fout die de redacties kunnen maken, maar ook daar zullen ze met autocue een mouw aanpassen. Daarom voelen de mensen zich niet gehoord. Vooral als ze dan aan zo'n tafel uitleggen waarom ze zich niet gehoord voelen. Overigens pleit ik er ook niet voor allerhande boze burgers, complotkletsers en flierefluiters op tv op te gaan voeren, nee, ik wil wetenschappers, echte specialisten op een onderwerp, schrijvers, kunstenaars, filmmakers en geen in die kunstvormen bijklussende soapsterren. Een BN'er-loze week lijkt me een mooie uitdaging. |
|||||
Woensdag 27 januari 2021 | |||||
Aflevering 127 [323] | |||||
Bij de foto: net voor de avondklok ging ik nog even op en neer naar de Dam. Ik was er een week niet geweest, dus dat moest even om mijn gemeentelijk stemrecht te behouden.
Fascinatie vaccinatie Als we de vaccinkennis delen met China stampen die in twee weken acht fabrieken uit de grond, en daarna nog meer. Alleen hebben zij dan wel die kennis. Is dat erg? Het gaat toch niet om de winst, maar om de wereldgezondheid? Nee, dat is niet erg. Alleen zul je dan zien dat heel veel mensen dat vaccin niet willen nemen, na alle negatieve verhalen die we over Chinese vaccins hebben verteld.
Er was een keer dat er heel kort in het nieuws kwam dat Johnson & Johnson* zijn kennis met de Russen wilde gaan delen en de vaccins zelfs combineren om de effectiviteit op te schroeven. Dat bericht hebben ze heel snel toegedekt voordat de geruchtenkeuken te zeer zou worden opgestookt.
Zelf zou ik het Chinese of Russische vaccin zo nemen, als ik het kon krijgen. Baat het niet, schaadt het niet en angst dat ik opeens autistisch word heb ik ook niet. Erger dan nu kan het niet worden.
*] - Correctie 3 febr: dit moet AstraZeneca zijn. |
|||||
Links - What a Waste! Ian en the Blockheads. Met Norman Watt-Roy, een van de tien beste bassisten ter wereld, alleen hoor je dat hier niet zo. En Barbers Adagio for String door heel veel thuiszittende cellospelers. Verder hou ik van werelden waar spoorwegmensen en postbodes nog de ruggengraat van de samenleving zijn. Deze Tsjechoslowaakse propagandafilm vertelt dat een brief sneller reist door de invoering van de postcode. Met een wekker wordt de tijd gevolgd. Het commentaar is heel mooi: Tsjechisch was toen nog iets meer dan nu het Portugees onder de Slavische talen. |
|||||
Dinsdag 26 januari 2021 | |||||
Aflevering 126 [322] | |||||
De overeenkomsten tussen Jonathan Richman en Anton Bruckner... [HERZIEN]
Ik wou twee platen bespreken, The Modern Lovers van The Modern Lovers en de Symfonie in F Mineur van Anton Bruckner, ook wel bekend als de Symfonie 00. Zelf noemde hij hem de Uebungssinfonie. Vele mensen denken van Bruckner dat hij een Nulde Symfonie schreef om aan de vloek van de dood na de negende te ontsnappen. Dan zou hij dit heel fatalistisch al aan het begin van zijn carriere moeten hebben gedaan. De Nulde kwam niet voor zijn eerste, dat was de Dubbelnul. De Nulde kwam na zijn eerste en was dus zijn tweede en als je de dubbelnul weer meetelt, zijn derde. Dat hij de Nulde kwam te heten, kwam omdat Bruckner zo kritisch was (anderen noemen dat onzeker) dat hij hem op het laatst voor de dirigent weggriste en er AnNULLiert opschreef. En die vloek na dood na negen die was tot die tijd alleen maar waargemaakt door Beethoven. En, zegt men, Schubert, maar dan tel je een onafgemaakte mee en laat mij dan ook maar eens de zevende van Schubert horen. Dvorak en Mahler moesten hun negende nog schrijven. Van een vloek kon dus nog geen sprake zijn.
Als u dat snapt ga ik Jonathan Richman uitleggen. Die nam demo's op voor zijn eerste plaat, John Cale nam die nummers later met ze op als producer maar een beetje hap snap. Toen het nog eens moest worden opgenomen voor een heuse lp wilde Richman zijn oude nummers niet meer spelen, hij wilde volledig op de VOF de Kunst-toer en alleen nog kleuterliedjes doen. Dus toen is uit die John Cale demo's een plaat gemaakt aangevuld met een paar latere opnames. Richman zou het album echter niet gaan spelen tijdens de promotieoptredens. Hij had het werk geannuleerd. Roadrunner, een nummer van de plaat, werd mede omdat the Sex Pistols het coverden een hitje. Dus nam hij dit nummer wel opnieuw op als Roadrunner Once met the Greg Kihn Band als begeleidingsband. Op een latere achterkant (op de eerste, een split-single, stond een nummer van Earth Quake) stond het betere en oudere Roadrunner Twice, dat door iedereen als een John Cale productie wordt gezien, hetgeen ik niet bevestigd heb kunnen krijgen. De versie op het album is namelijk anders. Maar goed, eigenlijk is Twice de eerste en niet Once. Mits je dan de versie die op het album staat Nilce noemt. De nulde van de geanulleerde. U snapt het nog? U snapt het nog. Ja ja. Zal wel.
...en de verschillen Bruckner De dirigent Stanilaw Skrowaczewski nam eerder met het Saarbrueckens Sinfonieorchester de Nulde op en viel daarmee ruimschoots in de prijzen. Het opnemen van de Dubbel Nul is moeilijker: willekeurig welke andere componist met uitzondering van de grote vier (Beethoven, Bruckner, Mahler, Sjostakovitsj) zou tevreden zijn geweest met dat werk. Maar voor de immer kritische Bruckner bleef het een jeugdwerkje dat hij niet wilde meetellen, hij zou uitvoering ervan ook nooit gehad willen hebben. Skrowaczewski brengt het er echter goed vanaf, wellicht omdat hij het niet met een van de grote orkesten doet, voor orkesten die niet aan de top staan valt met dit soort nichewerk eer te behalen. Toch had ik liever gehad dat hij het met de Dresdner Staatskapelle had gedaan, die hebben een wat krachtiger geluid en wat zompigs wat Bruckner nodig heeft. Voor de Bruckner liefhebber is het een must, voor degene die dat nog niet is zeker een makkelijke instapper, maar iemand die Bruckner op zijn best wil horen, kan het beter overslaan. Het is echter zeker zijn meest klassieke symfonie, daarmee bedoelend van voor de modernere romantiek.
The Modern Lovers Zo niet Jonathan Richman and the Modern Lovers. Zijn eerste plaat, toen de band dus nog The Modern Lovers heette, is een zeer ondergewaardeerde plaat. Roadrunner is het ultieme autonummer (in de live-versie als Jonathan Richman and the Modern Lovers Roadrunner Thrice maakt hij er een uitgesponnen r'n'r Autobahn van). Als je een lijstje zou moeten maken van de tien beste pre-punk platen staat deze er absoluut op, naadloos passend bij The Velvet Underground. Roadrunner is een vervolg op Sister Ray of I'm Waiting for my Man. En een heel gammel nummer bouwen rond de wankele rijm Picasso/Asshole is geniaal. Een klassieker. |
|||||
Maandag 25 januari 2021 | |||||
Aflevering 125 [321] | |||||
Urxit! 'Ze hebben het weer netjes opgeruimd,' zegt een mevrouw bij het Eindhovense station. 'Ze.' En dat is nu de fout, dat hadden 'ze' niet moeten doen. Laat mensen maar weken door de scherven lopen in een stationshal waar het tocht en waar de stationswinkel dicht is. Laat die piano maar op zijn kant liggen. Net zoals ze die coronateststraat op Urk zo moeten laten zoals die nu is: kapot en dicht. Moeten ze maar naar Emmeloord reizen. Met dank aan de (klein)-kids. Laat mensen maar eens hun verontwaardiging over de ravage uiten en de gevolgen ervan. Laten we eens afwachten totdat ze zelf de rommel gaan opruimen*. Zelf de boel herstellen, geld inzamelen. En dan kan je zeggen dat de onschuldigen onder de schuldigen moeten lijden. Ja. Maar dan zeggen ze er maar eens wat van. Laat de gewone Urkers, en de Steiners, de Eindhovenaren en wie allemaal nog meer zich maar eens wat zeggen over het terrorisme van hun kinderen. Die redenering moet hen niet vreemd zijn want ze gebruiken hem toch ook altijd wanneer ze zeggen dat de gewone moslims zich maar eens uit moeten spreken tegen het terrorisme. Over medeschuldig zijn? Of de andere oplossing: cadeautje aan Idi Amin. Urkanda!
*] - In Eindhoven zijn ze al begonnen. |
|||||
Linkjes - Chocolade. Eigenlijk omdat ik de site zo fris vind. En ze hebben nu pastiches. En dat is wat anders dan pastilles. De lunchafspraak gaat niet door, ze was avondkokkerellen. En dit blijft een van de mooiste Shane MacGowan nummers. Live 1985, Janice Longshow BBC. En deze past er mooi bij, ook the Pogues, maar geen van Shane. |
|||||
(c) 2000-2021 Dieter Bruls |