|
|||||
Contact dieterbruls en dat dan bij gmail met .com erachter |
|||||
|
|||||
Week 51 E X T R A |
|||||
|
|||||
Het voorwoord |
|||||
2018, de 14e jaarlijst alweer.
Echt een topjaar, met zoveel moois, dat zelfs een top 40 had gekund. Er
gebeurt blijkbaar genoeg in de wereld om over te zingen, of genoeg om die
zaken met muziek naar de achtergrond te willen duwen. Engagement te over,
vooral bij Alejandro Escovedo, Larkin Poe en Ben Harper & Charlie
Musselwhite, niet voor niets allemaal uit de USA. Escovedo toont zijn
betrokkenheid op haast activistische wijze, door bijvoorbeeld in ‘Fury and
Fire’ op te roepen die muur op de grens met Mexico al bij voorbaat af te
breken. Het gaat slecht met Amerika, zoals we horen in ‘Teenage Luggage’:
‘America is beautiful, America is ill, America’s a blood-stain in a
honky-tonk kill’. Het mooie van zijn plaat is dat hij deze actualiteit
verbindt met zijn eigen geschiedenis als migrantenzoon en zijn liefde voor
en zoektocht door de geschiedenis van Amerikaanse muziek. Zo is een tijdloos
kunstwerk ontstaan dat appelleert aan universele gevoelens die horen bij
liefde, verlangen en volwassen worden. Escovedo’s ‘American Dream’, in zijn
geval thuis zijn in het land van MC5, The Stooges en Johnny Thunders,
bestaat in ieder geval niet meer. Terwijl zijn ouders om die droom te
bereiken zoveel hebben moeten achterlaten: ‘we all become history when we
make the crossing’. Het slotnummer, waar deze tekstregel uit voortkomt,
raakt me diep. Misschien komt het omdat ik deze zomer langs de grens met
Mexico door New Mexico en Californië reed, en met eigen ogen heb gezien dat
het landschap daar hetzelfde is als aan de overkant, en dat de inwoners aan
beide zijden van het hek een stuk minder van elkaar verschillen dan Friezen
en Limburgers. Plaatsnamen als San Diego, Los Angeles en San Francisco
herinneren natuurlijk aan het feit dat de noordgrens van Mexico tot 1845
veel noordelijker liep – we realiseren het ons niet altijd. Deb Haaland, een
onlangs in het House of Representatives gekozen Native American uit New
Mexico, verwoordde het gevoel van ‘ergens thuishoren’ mooi tijdens haar
verkiezingscampagne: ‘(I’m a) ‘35th-generation New Mexican.’ Een historisch
juiste, letterlijk ‘grensloze’ slogan. En het zijn 33 generaties meer dan de
huidige president. Allard Jolles [En let op de kleine verrassing helemaal onderaan]. |
|||||
|
|||||
De lijst |
|||||
1 Alejandro Escovedo with Don Antonio The Crossing |
|||||
|
|||||
Op deze beklemmende prachtplaat over opgroeien, achterlaten, immigratie en liefde voor muziek laat Alejandro Escovedo horen wat het voor een Amerikaan met Mexicaanse ouders betekent nu in de USA te wonen. Met hulp van James Willamson, Joe Ely, Peter Perret, Wayne Kramer en de Italiaanse band Don Antonio is een opwindend en ontroerend meesterwerk ontstaan. ‘The border crossed me, I didn’t cross it.’ |
|||||
2 Larkin Poe Venom & Faith |
|||||
Met ongelofelijke precisie wordt klassiek stampende deltablues de 21e eeuw ingetrokken. Blazers, slaande deuren en geweldig gitaarspel van Megan en Rebecca Lovell maken van dit album een statement van jewelste over de onbereikbaarheid van de Amerikaanse droom: ‘Coming of age in this day and age is a long hard fight, you gotta sacrifice, you gotta bleed.’ |
|||||
3 Viagra Boys Street Worms |
|||||
Website | |||||
Wie is de beste in sport? En in versieren? Wie kan het meeste drinken, roken en slikken? Wie is ‘best in show’? De Stockholmse Viagra Boys spelen overtuigend met het idee van de ‘macho man in eeuwige competitie’ door het tegelijkertijd te zijn en belachelijk te maken. Binnen de band geen competitie: ieder instrument is even belangrijk. Stoere dansmuziek, ook voor ‘wiener dogs’. | |||||
4 Ron Gallo Stardust Birthday Party |
|||||
Website | |||||
Springerig en opwindend zelfonderzoek maakt dat Ron Gallo op zijn tweede album niet makkelijk in een hokje te stoppen is. Dat is precies de bedoeling, want het leven is dat ook niet. Maar wie in het heden leeft, heeft altijd tijd genoeg en is niet ‘Always Elsewhere’. Met songtitels als ‘Happy Deathday’ en ‘I Wanna Die (Before I Die)’ zou je bijna vergeten dat het uiteindelijk allemaal goedkomt: ‘It’s All Gonna Be OK’. |
|||||
5 Andrea Colburn & Mud Moseley Easy, Sleazy and Greazy |
|||||
Met een zingende zaag en een akoestische gitaar laten Colburn en Moseley horen hoe je met countrymuziek in een handomdraai de soundtrack van een spookfilm in elkaar draait. Overal in huis liggen de botten van ex-geliefden begraven – hoogste tijd om te verhuizen, zingt Colburn met haar prachtige stem in ‘Bones’. En waarom komt de ‘Garbageman’ niet langs om mijn verdriet mee te nemen? | |||||
6 J. D. Wilkes Fire Dream |
|||||
Website | |||||
Southern Gothic op zijn best. Met banjo, viool, klarinet, koperblazers en mondharmonica wordt hier een cocktail van muziekstijlen opgevoerd die goed past bij Wilkes’ dit jaar verschenen roman ‘The Vine That Ate The Sound’. Oudere nummers van Wilkes’ eigen Legendary Shack Shakers krijgen door deze instrumentatie een extra ‘gothic’ laag. Er is meer tussen hemel en aarde, maar waarom zou dat genadig, onschuldig en vriendelijk zijn? |
|||||
7 Ben Harper and Charlie Musselwhite No Mercy In This Land |
|||||
Website
|
|||||
Ontroerende bluesplaat met een glansrol voor de mondharmonica van Charlie Musselwhite. Teksten over dood, vergankelijkheid en de slechte gewoontes die beide bespoedigen. ‘The bottle wins again’. Als je nog één keer mocht dromen, waar zou die droom dan over gaan, vraagt Harper in ‘No Mercy In This Land’. Dat iemand zich over ons ontfermt, ’the kindness of strangers’. |
|||||
8 Starcrawler Starcrawler |
|||||
Website
|
|||||
Punky glamrock van een band die de klassiekers in het genre hoorbaar goed kent, en met Arrow de Wilde een zangeres heeft die de platgetreden paden nog eens eventjes flink oprekt en uitvergroot. Dat zit niet alleen in de teksten maar vooral ook in de performance van De Wilde op het podium en in diverse video’s. Een image is om mee te spelen, cliche’s zijn dat ook. Over the top is het nieuwe normaal in de strijd om aandacht. Helemaal Hollywood. | |||||
9 Ty Segall Freedom’s Goblin |
|||||
Website | |||||
Met meerdere platen dit jaar laat Segall zichzelf ook in 2018 van zijn meest productieve kant zien. Freedom’s Goblin is de best geslaagde voorbeeld van al die ijver, vanaf de openingstrack over zijn hond tot aan de ‘grande finale’, het door gitaarsolo’s gedomineerde ‘And, Goodnight’. Segall beweegt zich losser dan ooit door de ene muziekstijl na de andere, zonder dat het voor de luisteraar als een stijlbreuk aanhoort. Die ‘kwelgeest van de vrijheid’ is-ie gewoon zelf. | |||||
10 Kosmik Boogie Tribe We’re not Here To Fuck Spiders |
|||||
Stop Status Quo en AC/DC in een betonmixer en je krijgt de Kosmik Boogie Tribe. De meest pretentieloze plaat uit dit rijtje, maar wat een gitaarplezier knalt er van deze nummers af! Dit zijn jongens die geen genoeg krijgen van de meest simpele slaggitaarpartij die er is en laten dat luid en duidelijk horen. Uiterst aanstekelijk! Natuurlijk uit Noorwegen. | |||||
En tot besluit om dingen nog makkelijker te maken een kleine verrassing. Veel luisterplezier! | |||||
Hoofdpagina | |||||
(c) 2000-2018 Dieter Bruls |